Quin és el futur del mercat dels objectes promocionals?

docÉs vostè fabricant, importador o distribuïdor d’objectes promocionals? Voleu saber com serà el mercat d’aquí a cinc anys?

Dedicat des de fa quinze anys en el mercat dels objectes promocionals a nivell mundial, he visitat fires i salons professionals de tot el món, conegut a molts professionals, alguns importants i altres més modestos. Sóc el responsable dels programes de màrqueting del Grup Horizon i necessito saber quina serà la tendència del mercat internacional dels productes promocionals en un futur no gaire llunyà

(Article de Henk Kroon)

Fa deu anys, l’estructura del mercat europeu era simple i s’organitzava en etapes:

  • Les fàbriques xineses únicament venien a través de revenedors situats a Hong Kong, els quals al seu torn venien als importadors.
  • Els fabricants nacionals i els importadors els venien els seus productes als distribuïdors regionals.
  • I els distribuïdors regionals venien els productes als clients finals. Existien algunes excepcions, naturalment, però el 85% dels assumptes van ser d’aquesta forma.

Actualment el mercat ha canviat moltíssim:

En primer lloc perquè Internet ha permès escurçar distàncies i ha facilitat una comunicació fàcil, ràpida i clara, ja que les imatges poden ser afegides per mostrar i explicar els productes, els plànols i els logotips. En segon lloc, perquè grapats de distribuïdors van començar a dirigir-se directament als revenedors de Hong Kong per als encàrrecs importants. Els importadors, d’altra banda, per tal de no perdre aquests grans volums, van començar a vendre directament a grans comptes a través de filials. Per d’això, altres distribuïdors es van veure obligats a dirigir també a HK directament per seguir sent competitius.

  • les fàbriques xineses passen a vendre directament a distribuïdors de tot el món, ja no necessiten més els negociants de HK ja que el seu mercat es va obrir naturalment a l’exportació i perquè van poder contractar a joves estudiants capaços de parlar francès.
  • Els importadors nacionals els venen en  petites quantitats als distribuïdors i volums més grans a les grans comptes.
  • Els distribuïdors regionals es proveeixen d’aquesta manera i venen a nivell nacional a través dels llocs d’internet pagant programes de publicitat a Google.
  • Aquests distribuïdors, incapaços de proveir directament d’Àsia, perden els encàrrecs més importants i tracten de sobreviure amb encàrrecs de petits volums.

Llavors com evolucionarà aquest mercat en els propers cinc anys? Qui creixerà, qui desapareixerà, qui sobreviurà?

Una vegada més, Internet serà portadora dels canvis més grans del mercat. Les nombroses empreses xineses han començat a crear llocs web, de moment només en anglès, però aviat en altres llengües. En l’actualitat, podem trobar només adreces web en les seves targetes de visita o en anuaris com Ali-Baba o Hong Kong Enterprise, però algunes empreses també comencen a comprar campanyes de promoció a Google, que, gràcies a les paraules clau afegeixen la seva gamma de productes.

A l’altre costat de l’estructura del mercat, el director de màrqueting utilitza Google per trobar els proveïdors que ofereixen els millors preus per als seus productes promocionals. es troben ràpidament a Internet, deixant fora de joc als negociants, els importadors i els distribuïdors. Paral.lelament aquest fenomen, els grups asiàtics comencen a establir agències a Europa i USA per captar quota en els mercats locals.

Les organitzacions professionals com ara PSI a Europa o PPAI / ASI als EUA intenten llavors protegir el seu mercat no acceptant a expositors asiàtics en els seus salons. Es veuen obligats a fer-ho ja que els seus clients més importants són els importadors; actuant així creen un espai en el mercat per a salons com Pro-Dimex, Àsia Trade i altres que han aparegut tant als EUA com a Europa.

Hi ha bases de dades disponibles com ara Sage i European Sourcing que no només van a acceptar que empreses asiàtiques apareguin en les seves llistes, sinó que també, certes ciutats del Regne unit han obert les seves bases de dades als fabricants asiàtics. No obstant això, la base de dades de demà serà … Google … Cap restricció en les cerques, cap protecció dels mercats, tothom pot trobar tot amb uns quants cliks…

La innovació, el servei i la qualitat salvaran als actors locals? ¿Seguiran sent útils els consells i l’experiència dels distribuïdors de productes promocionals? Els importadors sempre disposaran d’existències?

Autor: Henk Kroon